Goodbye, zwaai zwaai - Reisverslag uit Ciudad del Carmen, Mexico van Iris Post - WaarBenJij.nu Goodbye, zwaai zwaai - Reisverslag uit Ciudad del Carmen, Mexico van Iris Post - WaarBenJij.nu

Goodbye, zwaai zwaai

Door: IMQ

Blijf op de hoogte en volg Iris

18 December 2014 | Mexico, Ciudad del Carmen

GUADALAJARA - 3 dec
Dag 1 – woensdag 3 december
1 koffer voor de komende maand en 1 koffer voor de rest van mijn spullen. Puzzelen is niet echt mijn ding. Ik begon daarom alvast een paar dagen van tevoren, tot er weer een Casa Rota tegenvaller moest komen. Onze bouwvakkers werden eindelijk wakker en bedachten onze elektriciteitsmeter maar eens te repareren waardoor het uit viel en onze fijne vrienden van de apotheek hun eigen systeem niet konden handelen. No funciona, kregen we te horen. Niet betalen = geen stroom. Bedankt he! Ik had op dat moment nog maar 1 nacht en dat is op zich te doen (ook al kon ik niets zien of inpakken) maar Iness en Dedde zouden pas zaterdag vertrekken. Gelukkig waren onze onderburen net naar Cuba vertrokken en hadden ze de sleutel aan Maria gegeven, die ze vervolgens weer aan ons gaf. Kon ik mijn laatste dag in ieder geval nog een beetje koken en alles opladen.
Blij om na al dat gedoe weg te gaan, maar toch gek om dan echt doei te moeten zeggen tegen het huisje waar je (eigenlijk maar) 4 maanden hebt gewoond. Contract ligt waarschijnlijk nog in de keuken, sleutels aan de buurman gegeven en daar ging ik, mijn eerste stop: Guadalajara. De andere optie als studiestad in Mexico, kon ik niet overslaan natuurlijk. Op het vliegveld ging het al bijna mis..
10 kilo mocht ik meenemen, maar zonder mijn rugzak was het al 12,5. Gelukkig was daar Julia - Spaans sprekende charmeur – die nog wel een paar kilootjes over had (eigenlijk maar 0,5 kg, but who cares?!). Lucky me, door naar de douane waar ze ook niet al te snugger zijn. Terug naar Nederland moeten alle onnodige kilo’s weg. Niets te verliezen dus. Al mijn veel te grote flesjes, cosmetica, shampoo, deo en water heb ik ingepakt om te zien wat er wel en niet mee mocht. De alarmbellen gingen af, maar na mijn deo eruit te hebben gehaald, mocht ik al verder. Zit dus nog steeds met al die troep opgescheept.
Ons eerste verblijfadres was spannend, want we gingen couchsurfen. Mensen over de hele wereld kunnen een account aanmaken, waarbij ze slaapplekken aanbieden of vragen. Heel handig als je nog niet precies weet hoelang je ergens blijft en cheap!! De jongen had veel goede recommendations en leek ons wel te vertrouwen. We kwamen laat aan en een andere jongen deed open, want Antonio zelf sliep al. Een studentenhuis waarin ze standaard 1 extra kamer hebben voor couchsurfers of visite. Dat was ook wel te zien, want de muren van onze kamer stonden vol met Spaanse grammatica, handig!

Dag 2 – donderdag 4 december
Redelijk vroeg opstaan en de stad maar eens bekijken. Ze wonen op kleine afstand van het centrum en dat betekent heel veel lopen. Koud zou het worden, maar eigenlijk hebben we alleen maar zon gezien met een temperatuurtje van rond de 24. Zonder plattegrond gingen we weg; universiteits designmuseum, een paar kerken, slecht Chinees restaurant (was maar 60 pesos = 3,50 euro) en aan het eind van de dag kwamen we pas echt in het centrum centrum. Het Cabañas museum was al gesloten dus die bewaarden we voor later. Opvallend was dat er complete straten/buurten zijn met dezelfde winkels. Zo is er een straat vol skater/tattoo shops, een met speelgoed en een met papelerias (copyshops). Handig als je iets speciaals zoekt, maar dit heb ik in Nederland nooit gezien geloof ik..
Thuis hebben we pasta gekookt en samen met de huisgenoot van Antonio (wat zijn ‘novio’/vriendje/life-partner bleek te zijn) opgegeten.

Dag 3 – vrijdag 5 december
PAKJESAVOND!!
Jullie kregen cadeautjes, ik ging naar Tequila. Zonder ook maar iets te plannen, pakten we de bus en kwamen we uit in het schattige, toeristische dorpje Tequila waar wij naar een tequila fabriek zijn geweest, een citytour hebben gehad en een prive-tour naar de agave velden. Zo kwam ik te weten dat Tequila alleen uit Tequila, Oaxaca, Guanajuato en misschien nog een paar plaatsen ‘tequila’ genoemd mag worden en het ‘beste’ merk is Jose Cuervo. Natuurlijk heb ik ook het een en ander geproefd (of is het geproeft?) in de destileria, zoals een stukje tequilaplant (zoet en vochtig stuk hout), een tequilacocktail waarvan we het ‘potje’ mochten houden en de sterkste tequila die in de winkel niet te koop is. Om het af te maken nog wat meer geld uit gegeven; Coffee Licor!! Haha, dit kwamen we in Xilitla al tegen en aangezien ik nu koffie verslaafd ben, konden we het deze keer echt niet laten staan.
Die avond zwaar verdwaald in rondjes om ons huis gelopen en toen we het na een uur eindelijk hadden gevonden, zijn we na het vullen van onze host’s schoenen, (Julia viert een soortgelijk feest in Duitsland) snel gaan slapen.

Dag 4 – zaterdag 6 december
Dag 4, of eigenlijk 3, want 4 sliepen we alleen, gingen we naar Tlaquepaque, een buurt in Guadalajara waar kunst centraal staat met kleine straatjes en artesenias. Prijzig en klein, maar leuk om gezien te hebben. Vervolgens gingen we terug naar het centrum van Guadalajara met perfecte timing want het vuurwerk begon net. Op dat moment was het redelijk koud in de avond, kerstlampjes overal en het besef dat het bijna kerst is, maakte het af.
Tortas Asadas werden ons aangeraden als special dish van de stad, dus dat moesten we proberen. Als ik het zo mag omschrijven waren het broodjes kip, gedoopt in een soort tomatensoep, inderdaad erg lekker!
Nog steeds zijn we studenten dus barretjes moesten we ook testen. Eerst naar ‘Bananas’ in Chapultepec waar ze super goeie cocktails hebben voor 25 pesos (1,35 euro), waar de kinderen ook gezellig mee worden genomen. Snap ik sowieso niets van dat die Mexicaanse kids altijd ’s avonds super laat over straat lopen en later gaan slapen dan ik. Maar goed, toen naar een andere bar waar we een paar ‘geheime drankjes’ aangeboden kregen. En dat terwijl Julia net versierd werd door Mexicaan met vriendin die wel eens een Europeaan uit wilde proberen. Tijd om te gaan…

Dag 5 – zondag 7 december
Laatste dag Guadalajara alweer! We wilden eigenlijk naar een rodeo ride, wat typisch schijnt te zijn voor deze stad, maar dat was er helaas niet die dag. In plaats daarvan tijd om het Cabañas museum in te halen. Vanaf buiten lijkt het een ouderwets paleisje met kroon als façade, maar het bleek moderne kunst te bevatten. Waarschijnlijk één van de indrukwekkendste tentoonstellingen die ik tot nu toe heb gezien. Hoe mensen de wereld verpesten voor zichzelf en anderen, met fotografie, realistische (zeer recente) schilderijen, composities en 3D-projecties. Alles had iets te maken met Argentinië, zoals meer dingen in de stad. Ik weet nog steeds niet waarom.
Lekker weertje was het weer, dus nog wat souvenirshopping gedaan, een artuniversiteit binnengestapt, beetje gechillt in de zon en genoten van de streetart. Eenmaal gespot door een freerunner/breakdancer/capoeiraer, kwamen we er niet meer vanaf. Truckje, praatje, truckje, praatje. En wat voor 1. Snapte er geen zak van, zo snel kan ik in het Nederlands niet eens praten.
OVERALL: Guadalajara is een super creatieve stad en spreekt me meer aan dan Monterrey. Iedereen heeft z’n eigen stijltje, meer leven in de stad en lange mannen!! Heel gek, maar volgens mij zijn ze in het Noorden kleiner.
Zaterdag is de rest van de groep naar Acapulco gevlogen, waarmee we gingen meeten in Oaxaca, maar om daar te komen moesten we eerst met de bus naar Mexico-city. Guadalajara hadden we wel zo’n beetje gezien, dus waarom niet een dagje couchsurfen in DF? Ik had op zich net een hostel gereserveerd, maar CS gaat natuurlijk voor. Super toevallig werden we door dezelfde taxi-chauffeur weggebracht als wanneer we aankwamen op het busstation. We namen Fortuna; de goedkoopste bus organisatie, maar sowieso de beste!! Beenruimte, sandwich & drinken included en persoonlijk computerscherm. Love it!

Dag 6 - maandag 8 december
Die nacht van 12 tot 7 uur gereden en met de 5 peso metro richting zuid-DF, waar couchsurfer 2 woont (en waar het best wel koud was vergeleken met Guadalajara). Het was super last minute, maar gelukkig wilde hij ons ontvangen. Een beetje crappy aan de buitenkant, een beetje smelly aan de binnenkant, maar een gratis nachtje in Mexico-City, ik stel geen eisen.. We hadden een kamer zonder raam, maar na het gas uit gezet te hebben en een beetje ontluchten werd het stukken beter.
Die middag naar de embarcadores (boten) in Xochimilco geweest, wat ‘te duur’ was op city trip in DF. Schattige drankjes verkopende omaatjes op bootjes, mariachi die maar al te graag iets voor je zingen en quesadillas all over the place. Toch weer een dingetje dat ik af kan strepen van mijn to-do-list.. Later nog even het centrum ingegaan, voor een nieuwe laptop-charger die het nu dan echt had opgegeven en later die avond, voor de verandering, naar een Argentijns restaurant gegaan voor een lekkere en goedkope salade. Niet al te best geslapen in de bus + 2 meisjes in 1 bed gepropt = slappe lach en een goeie afsluiter van deel 1 van deze trip.

Dag 7 – dinsdag 9 december
9 uur vertrekken was het plan. Onze tomatensoep moest nog opgewarmd worden en een lang gesprek voeren met onze host was er ook nog bij. Nouja, Julia dan, aangezien ik nog steeds niet veel Spaans spreek. De bus ging om half 11, precies op het moment dat we het busstation in zicht kregen. Bleek ook nog eens de verkeerde te zijn, dus we konden kiezen. Of naar het andere busstation of de volgende nemen met overstap in Puebla. Mexico-city was ik nu 2 x geweest, dus Puebla ook nog maar een x. Half 12 de bus.. Wachten, telefoon opwaarderen, geld pinnen, wc, rennen, denken dat hij half gaat in plaats van 11:25.. Heuuuj, bus gemist. Gelukkig konden we met hetzelfde ticket de volgende bus halen waarmee we dezelfde aansluiting in Puebla hadden.
Super excited om de rest weer te zien, want een week met z’n tweeën is wel weer genoeg. De Dutchies weer verenigd, whoehoeee!!! Leuk om ff zonder ze te zijn, maar het voelt dan toch weer even als thuis na 4 maanden living together =) . Hostelletje was prima te doen voor ongeveer 5 euro per nacht en dit lijkt me wel weer even genoeg voor 1 verslag. Dussssss TO BE CONTINUED: ROADTRIP PART II – OAXACA and MORE.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Ciudad del Carmen

Iris

Actief sinds 29 Juli 2014
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 9859

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 11 Januari 2015

Mexico

Landen bezocht: