Koffietijd - Reisverslag uit Monterrey, Mexico van Iris Post - WaarBenJij.nu Koffietijd - Reisverslag uit Monterrey, Mexico van Iris Post - WaarBenJij.nu

Koffietijd

Door: Iris Post

Blijf op de hoogte en volg Iris

04 December 2014 | Mexico, Monterrey

Jaja, koffietijd, want sinds twee weken drink ik koffie. Wat het buitenland al wel niet met je doet. Je hebt hier namelijk koffiemelk met avellana (noten) smaak en dat is echt de beste manier om te leren voor de beginnende koffiedrinker! Hoop dat ze het in Nederland ook hebben, anders is het weer gedaan met de pret.

SENSATION
was amazing!! In Nederland ben ik ook geweest en het was pretty much een kopie, met een line-up waar ongeveer 80% van de artiesten Nederlands waren. Het enige verschil was dat de dancefloor en zitplaatsen gescheiden waren en we na verschillende escape-plannen geprobeerd te hebben, toch maar op de tribune zijn gebleven. Hier heb ik een jongen ontmoet die uit Chihuahua komt, maar in Mexico-city werkt en ons wel een rondleiding wou geven, HANDIG!!

HUASTECA
Deze prachtige plek tussen de bergen had ik nog niet eerder gezien, terwijl het maar 10 minuten rijden vanaf mijn huis ligt. Je moet het wel een beetje treffen met meedenkende automobilisten, want zodra je binnen bent is het nog zo'n 3 kwartier rijden naar de plek waar je wilt zijn. Uiteindelijk hebben we een paar lifts gehad en zijn we vlak voor het donker ook weer afgezet (zie foto's).

MEXICO-CITY
Het lijkt echt alweer een hele tijd geleden, maar eigenlijk is het pas 3 weken later. Zoals wel vaker het geval versliep ik mij na 5 verschillende wekkers gezet te hebben, dus na een kwartiertje haasten zat ik in de taxi. De taxi-chauffeur had het zelf ook zwaar, want zijn ogen vielen constant dicht. Ik heb hem dan ook strak in de gaten gehouden en dat was avontuur #1 al alleen nog maar op de heenweg. Bij aankomst in het hostel was de eerste die we ontmoetten een Nederlander. Hij is DJ in Playa del Carmen, dus een plekje op de gastenlijst is vast gereserveerd. We kwamen vroeg in de ochtend aan, maar konden pas later inchecken dus gingen we naar het centrum waar we hadden afgesproken met Daniel (een vriend van Lisa), waarmee we naar een kerk en een toren zijn geweest, een grote winkelstraat hebben gespot (FOREVER21!!) en naar een typisch Mexicaanse tent waar ik cactus heb gegeten (ligt hier in de supermarkt en wilde ik altijd nog proberen) en de voetbalwedstrijd NL-MX gekeken.
Dag 2 hebben we het Frida Kahlo en Tamayo museum bezocht en hebben we asociaal lang geshopt. 'S avonds had ik afgesproken met Eelco en Rendal die voor een half jaar in DF zitten. We gingen naar een bekende club met lekkere muziek, waar niet iedereen het mee eens was dus besloten we naar de ijsbar te gaan. Een ijsbar in Mexico, hoe groot kan het verschil wezen. We kregen grote winterjassen aan en hebben een paar goeie shots naar binnen gewerkt om op temperatuur te komen, maar na 20 minuten dat we ons weer even schaamteloos als kind hadden gedragen, was het wel weer genoeg. De muziek vond ik hier dan weer minder en om weg te mogen moest je een exit-pas hebben.. Heel apart.
Dag 3 had ik afgesproken met Ulises (van Sensation) om naar de piramides te gaan. Super heet was het en mijn verloren kleurtje weer een beetje bijgewerkt. Ze hadden een week lang regen voorspeld, maar elke dag was het heerlijk weer, dus lekker zweten met onze goed voorbereidde outfits.. Die avond weer naar een club geweest wat de helft niets aan vond en we na 30 minuten geen plan meer hadden, waardoor we snel richting huis gingen.. Af en toe onhandig om met 5 verschillende meiden te reizen, maar goed.
In het weekend hadden we een hostel in Puebla geboekt, een klein stadje op 2,5 uur afstand van MC. Op zaterdag zelf kwamen we erachter dat er niet voor november maar december was geboekt, dus uiteindelijk maar gewoon gegaan en op hoop van zegen een hostel gevonden, met 1 bed te weinig. Het was maar 1 nacht dus dat vonden we wel prima. Veel mooie kerken gezien, het kerstgevoel gekregen en een marktje afgestruind. Veel meer was er niet te doen, maar die avond gingen we alleen even een cocktailtje drinken voor het slapen gaan om de volgende dag lekker productief te maken. Aangekomen in een bar, bleken de shots maar 15 pesos (minder dan 1 euro) per stuk & tequila 10 (0,55 eurocent) per stuk te zijn. Na mijn bezoek aan het toilet was de hele shotlist al besteld en kon ik niet meer terug. Onverwachts, maar deze avond was unaniem beter dan in elke club die we daarvoor gezien hadden. Op zondag weer teruggegaan naar ons hostel in Mexico-city en na 1 potje jenga moest ik echt slapen dus dat heb ik gedaan. De laatste dag was een feestdag, dus zo ongeveer alles was dicht. Het social anthropology museum konden we niet meer heen, dus zijn we rond gaan lopen in een groot stadspark en vervolgens met de metro (!!), want dat wilde ik na al die verhalen niet missen, naar de embarcaderos (boten) gegaan. Het kostte ons zo'n 2,5 uur om er te komen, maar we zijn uiteindelijk niet gegaan omdat het 'te duur' was. Dikke onzin, maar goed, wij weer terug (met de taxi deze keer). Zonde van tijd en geld en ik was wel weer klaar om naar huis te gaan. We vliegen die nacht en kwamen aan om 7:30 uur in Monterrey. Om 8:30 uur had ik weer les, maar die heb ik toch maar geskipt.

GOODBYE
Na Mexico-city begonnen de final exams al bijna, dus heb ik eigenlijk niet veel meer bijzonders gedaan dan studeren, video's editen, studio-opnames, eindshow van dansen en dat soort dingen. Als het goed is, is alles nu zo goed als af en ingeleverd, maar het voelt nog steeds alsof ik nog veel te doen heb.. Zit ook wel wat in, aangezien ik nog steeds geen stage heb.
2 weken geleden ben ik naar Casa Morelos geweest, een club met hele chille muziek en eindelijk een keer zonder fancy-dresscode. Had ik eerder moeten doen. Republica daarentegen is verschrikkelijk wat betreft 'looks'. Normaal gesproken zijn we de eerste die naar binnen mogen, maar afgelopen keer kwam iedereen binnen behalve Iness, vanwege haar 'te blote' jurk en later gingen de excuses over op dat ze op een 'Latina' zou lijken en ze te donker was. Zelfs Mexicanen met donkere huidskleur worden geweigerd. Heel sneu..
Afgelopen week zijn we naar het kinderfeestje van Martin Garrix geweest. De gemiddelde leeftijd lag rond de 14 en moeders namen hun kinderen mee. In het begin had ik geen idee waar ik beland was, maar hoe later het werd, hoe beter. Geen spijt van en m'n thuislandje weer vertegenwoordigd natuurlijk.
Zaterdag was UDEM's afscheids posada in Casa Azul en dat is eigenlijk de laatste keer dat ik iedereen bij elkaar heb gezien, want over een half uurtje vertrek ik weer richting vliegveld en deze keer kom ik niet meer terug in Casa Roja =( ! Ik laat mijn spullen bij Beto en die is als het goed is verhuisd als ik terug vlieg op 8 december van Cancun naar Monterrey om mijn laatste dag hier door te brengen.
Het voelt nu wel echt heel gek, omdat ik mijn nieuwe woonplaats alweer ga verlaten, mijn kamer leeg heb gemaakt en achterlaat en het volgende avontuur net begint. Ik vind het niet heel erg om weg te gaan uit Monterrey, maar 4 maanden lang zie je bepaalde mensen altijd bij elkaar en dan opeens split iedereen weer op. Gelukkig kom ik veel van hen nog tegen tijdens mijn reis, maar het zal niet meer worden zoals het was.

COMING UP
Ik vlieg straks naar Guadalajara, dan met de bus naar Mexico-city voor 1 dag, want er is geen rechtstreekse connectie naar Oaxaca. Vanaf daar met de auto naar Veracruz, Ciudad de Carmen, tussenliggende steden en Tulum voor kerst. Dan door naar Isla de Mujeres, Playa del Carmen en om het jaar af te sluiten: CANCUN! Misschien nog naar Merida daarna, maar ik vlieg vanaf Cancun dus dat is nog even de vraag. In Guadalajara gaan we couchsurfen. Julia heeft het geregeld, dus ik ben heel benieuwd hoe dit gaat worden. Als het niet bevalt gaan we alsnog naar een hostel, maar het is wel een beetje spannend, hihi! Ik probeer jullie tijdens de reis nog op de hoogte te houden, maar voor nu HASTA LUEGO!!

P.S. Foto's volgen, ik moet nu weg!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Monterrey

Iris

Actief sinds 29 Juli 2014
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 9836

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 11 Januari 2015

Mexico

Landen bezocht: